close
 The One You Love
                                                                                              Lyrics:Glenn Frey Music:Jack Tempchin
                                                                                                           Arranger:Glenn Frey/Jack Tempchin Artist:葛林弗萊

I know you need a friend
Someone you can talk to
Who will understand what you're going through
When it comes to love
There's no easy answer
Only you can say what you're gonna do

I heard you on the phone
You took his number
Said you weren't alone but you'd call him soon
Isn't he the guy
The guy who left you crying
Isn't  he the one who made you blue

When you remember those nights in his arms
 You know you've gotta make up your mind

#Are you gonna stay with the one who loves you
Or are you going back to the one you love
Someone's gonna cry when they know they've lost you
Someone's gonna thank the stars above#

What you gonna say when he comes over
There's no easy way to see this through
All the broken dreams
All the disappointments
Oh girl, what you gonna do
Your heart keeps saying it's just not fair
But still you've gotta make up your mind

 

那天在朋友車上聽到這首老歌, 我說:[這首我喜歡].他說:[應該是,大部分的女生都會喜歡].我說:[一首歌最初讓人驚艷是旋律,再來是否耐聽而成為經典就要看歌詞有沒有深度,內容感動人的程度了.]

音樂響起的那段薩克斯風讓人不得不豎起耳朵(你分得出小喇叭和薩克斯風的不同嗎?).他說這首歌是舞會必播的慢歌(可以想像他曾有過的年輕歲月),而我大學時不是混舞會的,只是當下被旋律吸引住而已.以前沒仔細探究歌詞,只覺得是首好聽的情歌(此時腦海突然浮現淡水一個上坡街道場景驚訝).朋友是老鷹合唱團的歌迷,很多歌都能琅琅上口,在他邊唱邊解釋歌詞之下我才更了解歌詞內容.

這應該是三角戀的故事,女主角正面臨愛情難題,"the one you love"或"the one who loves you"(唱歌的應該是那位who loves you,我猜.而歌詞寫著的電話那頭應該是the one you love).朋友問如果是我,我會選哪一方?我說最好the one既是loves you 也是 you love.(回答很外交官式吧!因為此刻我不想花腦筋去想這個千古無解之解.<以前就有人說我的回答很外交官,其實我不是迴避問題,只是不想傷腦筋>)

拜科技所賜,上youtube欣賞了兩個版本的MV,舊版是老鷹合唱團雙主唱之一Glenn Frey,聲音富磁性極具魅力,伴奏是薩克斯風和鋼琴.新版是杜德偉Alex演唱的新編曲.我個人比較喜歡舊版,覺得Glenn Frey唱起來比較有感情投入,彷彿他就是那位 the one who loves you".而杜德偉的歌聲聽起來就像旁觀者.

如果我的朋友是這位女主角,我會勸她選擇the one who loves you.但是假設我是那位女主角,我會無所適從,無解吧!沉思

arrow
arrow
    全站熱搜

    Audrey 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()